TAJUK 6: STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN

 

TAJUK 6: STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN


Pendahuluan

    Strategi merupakan ilmu tentang cara-cara atau rancangan yang teratur untuk mencapai matlamat. Ia terdiri dari dua atau tiga rancangan atau pendekatan utama yang dilaksanakan sekali gus atau secara bersepadu. Pengurusan bilik pembelajaran pula merujuk kepada proses perancangan, perorganisasian, dan kawalan pelajar serta proses pembelajaran untuk memastikan pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan. Pengurusan bilik darjah ialah suatu aspek yang penting dalam melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. pengurusan bilik darjah merupakan sesuatu konsep yang komprehensif untuk pelbagai aktiviti yang telah dirancang oleh guru untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah yang merangkumi tindakan disiplin, rutin harian, penyusunan susun atur meja dan kerusi serta masa yang diperuntukan bagi satu subjek pembelajaran.

 

Isi penting

    Tiga isi penting yang saya pelajari dalam topik ini, yang pertama ialah unsur fizikal bilik darjah iaitu perancangan dan penyusunan suasana fizikal bilik darjah melibatkan organisasi, merancang dan menggunakan perkara- perkara yang berkaitan denagn tempat duduk murid, bahan bantu mengajar, papan pameran dan berbagai- bagai perabot lain dengan sempurna. Bilik darjah harus sentiasa bersih dan kerusi serta meja yang teratur. Sudut-sudut pembelajaran hendaklah diwujudkan bagi merangsang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang lebih dinamik. Penyusunan tempat duduk murid juga penting dalam pengurusan fizikal. Susunan peralatan dan kemudahan dalam bilik darjah membantu keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Suasana di bilik darjah yang dihiasi dan diatur kemas dengan pelbagai carta, gambar dan alat bantu mengajar. Saiz bilik yang mencukupi memberi keselesaan kepada murid-murid untuk menjalankan pelbagai aktiviti kumpulan atau permainan. Tingkap dan pintu yang mencukupi untuk pencahayaan dan pengedaran udara dengan baik.

    Selain itu, strategi pengurusan bilik pembelajaran yang berikutnya ialah mengurus iklim pembelajaran positif. Iklim pembelajaran positif bermaksud suasana yang selesa dan sesuai ketika sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik pembelajaran.Iklim pembelajaran terbahagi kepada 3 iaitu suasana fizikal,sosial dan emosi. Suasana fizikal melibatkan penyusunan bilik darjah dan keceriaan bilik darjah manakala bagi suasana sosial pula melibatkan hubungan guru dengan pelajar dan hubungan pelajar dengan pelajar dan juga interaksi 2 hala dan pelbagai hala dilaksanakan.Seterusnya, suasana emosi pula melibatkan gabungan aspek suara yang digunakan oleh guru untuk menarik minat pelajar, mewujudkan unsur humor ketika di dalam kelas, penggunaan pujian kepada para pelajar untuk menghargai usaha yang ditunjukkan oleh mereka dan juga guru perlu mempelbagaikan cara penyampaian bagi mengelakkan pelajar berasa bosan.

    Akhir sekali, suasana sosial iaitu guru harus mengkaji melalui pemerhatian biasa dan teknik sosiometri. Teknik sosiometri merupakan teknik untuk mencari dan menunjukkan perhubungan individu dangan pelajar selain daripada melalui Ujian Sosiometri Moreno yang digunakan bagi menentukan seseorang pelajar itu ahli sesuatu kumpulan atau penerimaan pada kumpulan lain. Kelemahan teknik ini ialah perhubungan yang dinyatakan pelajar adalah hubungan yang dianggap pelajar itu sendiri dan perhubungan yang sehala dan mungkin tidak dibalas. Akhir sekali ialah suasana emosi bilik darjah merupakan suasana lebih penting daripada fizikal dan sosial kerana terdapat gabungan daripada berbagai-bagai perkara seperti suara, kelucuan, pengunaan pujian, sikap dan ekspektasi bilik darjah, kemesraan, stail, kawalan dan kepimpinan dan kaedah mengajar.

 

Rumusan

    Kesimpulannya, strategi pengurusan bilik pembelajaran merupakan perkara yang penting bagi memastikan matlamat bagi sesuatu mata pelajaran dapat dicapai.Para pelajar dan guru juga perlu mempraktikkan strategi pengurusan bilik pembelajaran dengan baik agar sesi pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar. Secara keseluruhannya, strategi mengurus bilik pembelajaran adalah berkait rapat dengan tiga faktor iaitu unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Oleh itu, guru memainkan penting untuk memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan objektif pembelajaran.


Mind Map Tajuk 6


Rujukan

       Aniez. (2012, May 14). Mengurus Iklim PembelajaranPositif. https://www.scribd.com/document/93545921/Mengurus-Iklim-Pembelajaran-Positif


Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 7: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN