TAJUK 7: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN

 

TAJUK 7: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN


Pendahuluan

    Tingkah laku merupakan apa yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu. Tingkah laku juga merupakan tindakan manusia yang boleh diperhati, diukur dan dinilai sama ada perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar. Pengurusan tingkah laku merupakan satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai. Menurut Dr. Ragbir Kaur a/p Joginder Singh (2005), pengurusan tingkah laku merupakan satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai. Manakala, disiplin ialah peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi oleh seseorang murid di sekolah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik.

 

Isi penting

    Antara tiga isi penting yang saya pelajari dalam topik ini ialah berkaitan dengan jenis devian. Menurut Merton (1938), terdapat empat jenis devian iaitu inovasi (innovation), ritual (ritualism), undur (retreatism), dan menentang (rebelliation). Inovasi (innovation) adalah suatu cara memenuhi matlamat dengan cara yang salah. Misalnya: pelajar yang ingin mendapatkan markah yang tinggi dalam peperiksaan tetapi tidak berupaya menjawab soalan yang dikemukakan akan cuba mendapatkan markah yang tinggi dengan melakukan kecurangan akademik. Yang kedua ialah ritual (ritualism) dimana tindakan mengulang-ulang suatu perbuatan. Misalny pelajar yang selalu kecewa akan mengulang-ulang tingkah laku yang sama.Yang ketiga ialah undur (retreatism) yang bermaksud seseorang yang tidak lagi berminat dengan matlamatnya lalu melakukan alternatif lain sebagai tindakan. Sebagai contoh, pelajar yang sudah kecewa dengan pelajaran misalnya akan melakukan ponteng sekolah. Akhir sekali ialah menentang (rebelliation) dimana ia menolak matlamat persekolahan dan menggantikannya dengan matlamat lain seperti mencuri.

    Isi penting yang seterusnya ialah mengenai teknik pengansingan. Teknik dimana murid disuruh keluar daripada bilik darjah atau dimasukkan ke dalam kelas detensi untuk menjalani hukuman yang ditetapkan oleh guru. Satu konsep yang penting dalam teknik pengasingan ialah guru membiarkan tingkah laku murid yang bermasalah negatif serta tidak memberi apa-apa perhatian kepadanya. Teknik ini adalah sesuai apabila murid tidak menunjukkan tingkah laku yang positif walaupun diingatkan oleh guru beberapa kali. Dalam teknik ini guru tidak akan memberikan perhatian kepada tingkah laku bermasalah sehinggalah mereka berubah. Jika masih tidak mengikut arahan, maka pengasingan ke dalam kelas detensi disyorkan.

    Isi yang terakhir ialah faktor yang menyebabkan berlakunya masalah disiplin. Ianya berpunca daripada rakan sebaya, keluarga, masyarakat, agama, teknologi dan perkauman. Faktor kekeluargaan dan rakan sebaya sememangnya mampu mengubah tingkah laku pelajar menjadi lebih agresif seperti bergaduh, merokok dan lain-lain. Di sekolah, rakan sebaya cenderung cuba untuk mempengaruhi pelajar lain untuk merokok menyebabkan perbuatan ini semakin menjadi ikutan.


Rumusan

    Kesimpulannya, Tanggungjawab pengurusan tingkah laku dan disiplin pelajar bukan hanya terletak pada bahu seorang pengetua atau guru sesebuah sekolah semata-mata. Pengurusan tingkah laku juga harus dilaksanakan dengan telus dan amanah oleh pihak sekolah sesuai dengan apa yang terkandung dalam pekeliling ikthisas dan peraturan sekolah. Tingkah laku yang baik adalah bermula daripada pengurusan tingkah laku yang teratur dan baik untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan mengikut kaedah pengurusan yang telah dirancang.


Mind Map Tajuk 7


Rujukan

          Mengurus Disiplin Pelajar. (2005).

https://books.google.com.my/books/about/Mengurus_Disiplin_Pelajar.html?id=uA69_8skr04C&redir_esc=y

         9 pengurusan disiplin. (2018, December 18).

https://www.slideshare.net/Asyikin4996/9-pengurusan-disiplin


Comments