TAJUK 9: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

 

TAJUK 9: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA


Pendahuluan

    Prinsip pendidikan pelbagai budaya ialah pelajar dan guru sentiasa ada harga diri, integriti, jujur serta amanah dalam masyarakat yang demokrasi dan adil. Bukan itu sahaja, konsep pendidikan pelbagai budaya juga guru seharusnya memberi penekanan kepada kajian tentang etnik yang meliputi ciri kelompok pelbagai budaya serta sumbangan mereka kepada masyarakat. Oleh itu, guru perlu memainkan peranan yang penting dalam memastikan pengurusan pelbagai budaya ini sentiasa mencapat matlamat yang diinginkan demi mengekalkan keharmonian dan saling menghormati antara kaum. Perkataan kepelbagaian adalah istilah yang membolehkan kita merujuk kepada perbezaan, pelbagai, perbezaan dan banyak perkara yang berbeza dalam konteks tertentu. Dan budaya adalah istilah yang membolehkan kita merujuk kepada segala sesuatu yang sesuai atau relatif terhadap budaya. Ini memberikan pengetahuan yang memperkaya tentang tradisi lain, dan membangun rasa saling menghormati.

 

Isi penting

    Antara tiga isi penting yang terdapat dalam topik ini, yang pertama ialah dapat mengetahui kaedah yang digunakan oleh cikgu untuk mendidik pelajar yang mempunyai penerimaan ilmu yang lemah. Kaedah adalah berbeza bagi setiap kelas. Sekiranya pelajar adalah lemah, latihan yang diberikan adalah mudah.  Antara kaedah yang digunakan adalah dengan menggabungkan pelajar yang lemah dengan pelajar yang pandai. Melalui ini, pelajar yang lebih pandai boleh membantu pelajar  yang lemah. Cikgu juga perlu menghabiskan pengajaran bagi setiap tajuk di dalam silibus, oleh it, cikgu perlu memberi perhatian yang tinggi kepada pelajar yang lemah. Contohnya, dengan memberi latihan yang berbeza daripada yang lain supaya pelajar ini tidak ketinggalan dalam sesuatu tajuk itu. Kaedah lain adalah dengan mendudukkan pelajar yang lemah di hadapan kelas.

    Isi penting yang kedua topik ini ialah dapat mengeahui cabaran yang dihadapi oleh guru dalam menguruskan kelas yang mempunyai pelajar yang berbeza budaya atau kaum. Guru kena banyak main peranan. Pertama, guru kena tegas. Contohnya, pelajar cenderung untuk duduk bersama dengan kaum mereka sendiri. Cina dengan cina, india dengan india, dan melayu dengan melayu. Oleh itu, guru berperanan untuk gabungkan mereka dalam kumpulan yang mempunyai pelbagai budaya. Cikgu juga kena berkawan dengan mereka dan bukannya bercakap buruk sekiranya mereka lemah atau kurang dalam sesuatu.

    Akhir sekali, isi penting yang ketiga ialah Semua pelajar adalah berbeza dari segi minat, gaya pembelajaran dan jangka masa yang diperlukan untuk belajar. Selain itu, terdapat banyak perbezaan di kalangan pelajar. Contohnya, Bangsa, agama, taraf keluarga, gender. Juga melibatkan golongan minoriti iaitu orang kurang upaya, golongan dan minoriti (orang asli). Guru perlu menggunakan kaedah dan teknik pengajaran yang berbeza dan pelajar memerlukan bimbingan secara terus oleh guru. Perkara yang paling penting adalah guru tidak seharusnya berat sebelah terhadap pelajar. Dalam cara pengurusan merentas budaya dalam kalangan pelajar, semua sekolah perlu memikul tanggungjawab memastikan sama ada struktur program mereka responsif terhadap kepelbagaian pelajar. Contohnya, sekolah menggunakan cara pendidikan inklusif. Pendekatan pendidikan inklusif adalah satu model untuk sekolah-sekolah menangani ciri kepelbagaian di kelas biasa. Pendidikan Inklusif dalam konteks pendidikan khas adalah pendidikan yang diberikan kepada murid-murid dengan keperluan pendidikan khas yang belajar bersama-sama dengan murid-murid normal, di dalam kelas yang sama dan diajar oleh guru biasa.

 

Rumusan

    Pengurusan kepelbagaian budaya merupakan satu strategi dan perspektif baharu untuk memahami variasi pelajar dari masyarakat yang berbilang kaum dan berbilang budaya. Dengan itu hubungan yang lebih harmoni dapat diwujudkan semasa berinteraksi. Strategi ini seharusnya dapat membantu para pelajar memahami kepelbagaian  budaya yang  ada  di  negara  ini supaya  matlamat  pendidikan untuk memberi kesedaran kepada pelajar-pelajar  tentang  wujudnya  pelbagai  nilai,  budaya,  agama  dan  bangsa  dalam masyarakatnya  serta  terdapat pula  persamaan-persamaan  dalam  budaya  berbagai dapat dicapai. Oleh itu, guru perlu mengambil kiraaspek pengurusan merentas budaya sebagai satu impak yang sangat penting kepada murid untuk mencapai kejayaan daripada hasil pembelajaran.


Mind Map Tajuk 9


Rujukan

    Kamus Dewan. (2005). Kepelbagaian budaya. Edisi keempat. Muka surat 102.

https://docplayer.info/67422697-Kepelbagaian-budaya-menurut-kamus-dewan-2005-edisi-keempat-muka-surat-102-kepelbagaian-ialah-perihal-berbagai-bagai-jenis-kepelbagaian-merangkumi.html


Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 7: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN