TAJUK 8: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID
TAJUK 8: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID
Pendahuluan
Pengurusan Penasihatan Murid ini secara keseluruhanya memberi tumpuan kepada pengurusan penasihatan murid yang terdiri daripada 3 komponen utama iaitu bimbingan, penasihatan dan mentoring. Bimbingan merupakan sebahagian daripada program membantu individu untuk menyelesaikan masalah dan ini bermaksud memberi bimbingan, tunjuk ajar dan dan panduan untuk mengatasi masalah. Ini merupakan pendekatan yang menggunakan kaedah lisan dan atau fizikal untuk membantu seseorang menentukan matlamat merancang tindakan, dan memperbaiki sikap dan tingkah laku dalam aspek- aspek tertentu. Tujuan pengurusan penasihatan murid ini adalah untuk memberi bimbingan, nasihat dan mentoring kepada murid untuk membantu murid mengetahui cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pendidikan mereka.
Isi penting
Isi penting yang telah saya pelajari dalam topik ini ialah terdapat
beberapa proses bimbingan dan penasihatan. Fasa pertama, kesedaran guru sebagai
pembimbing dan penasihat pelajar. Dalam fasa ini, pihak pengurusan sekolah
terlebih dahulu perlu menerima konsep ini. Penekanan haruslah diberikan kepada
guru yang mengajar pelajar kerana mereka lebih rapat dan arif mengenai
pelajar-pelajar mereka berbanding guru yang tidak mengajar. Pada fasa kedua,
menguasai kemahiran-kemahiran asas bimbingan dan penasihatan. Pada tahap ini,
semua guru dibantu dan diterapkan dengan beberapa kemahiran asas bimbingan dan
penasihatan melalui kursus, seminar dan bengkel khas. Proses bimbingan dan
nasihat adalah proses untuk membantu murid-murid menghadapi masalah. Semasa
proses bimbingan dan nasihat, guru-guru kaunseling haruslah memberi kesabaran
kepada murid-murid agar mereka berasa selesa untuk memberitahu masalah yang
dihadapi. Melalui proses bimbingan dan nasihat, guru kaunseling berperanan
membantu pelajar-pelajar untuk mengetahui mengenai potensi-potensi dan
kebolehannya.
Isi penting yang kedua ialah konsep mentor. Mentoring didefinisikan
sebagai proses yang menggunakan pelbagai aspek termasuk kemahiran oleh orang
yang berpengalaman melalui bimbingan, didikan, dan latihan kepada remaja bagi
tujuan pembelajaran. Di sekolah menengah juga menjalankan aktiviti bimbingan
dan kaunseling seperti program mentor-mentee. Program mentor-mentee. Program
mentor-mentee boleh dijalankan secara berkelompok atau individu. Terdapat
beberapa corak untuk menjalankan program mentor-mentee seperti berbaris,
bulatan, bentuk ladam, bulatan luar dan dalam, dan pasukan berbincangan.
Program mentor-mentee juga boleh dijalankan secara bersantai agar murid-murid
dapat melibatkan diri dalam program ini.
Isi penting yang ketiga dalam topik ini ialah konsep penasihatan. Menurut Kamus Perdana edisi ketiga (2007), penasihat bermaksud penaung dan perunding. Guru-guru juga memainkan peranan sebagai penaung dan perunding kaunseling. Penasihatan yang bermaksud bermaksud mengkehendaki sesuatu kebaikan untuk orang lain secara ikhlas dalam bentuk lisan atau tindakan. Tugas menasihat pelajar bukan hanya terletak di atas bahu guru kaunseling sebaliknya semua guru turut mempunyai peranan untuk sama-sama memainkan peranan menasihat pelajar sama ada berkenaan masalah tingkah laku atau masalah pembelajaran. Guru perlulah menggunakan ayat yang sesuai sewaktu menasihat pelajarnya agar tidak menyinggung dan menyentuh sensitiviti pelajar.
Kesimpulan
Pengurusan penasihatan murid ini sangat penting untuk dilaksanakan agar
masalah-masalah yang berlaku dapat diatasi. Namun begitu, pelbagai aspek
haruslah ditekankan Ketika memberikan sesi kaunseling dan bimbingan iaitu
dengan mematuhi kod etika bimbingan dan kaunseling serta tidak melakukan
perkara yang bercanggah daripada aspek bimbingan dan kaunseling. Sebagai
seorang guru, sikap profesional dalam menangani isu dan masalah pelajar sangat
diperlukan agar pelajar dapat memberikan kerjasama dalam menyelesaikan masalahnya.
Melalui fasa dalam proses bimbingan dan penasihatan guru dapat melihat keberkesanaan
perhubungan bimbingan dan penasihatan itu sama ada berkesan atau tidak berkesan.
Mind Map Tajuk 8 |
Rujukan
Pengurusan
Bimbingan & Kaunseling. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 2002.
Super User. (2018, November 18).
Kaunseling. https://www.mohr.gov.my/psikologi/index.php/about-us
Comments
Post a Comment