TAJUK 5: PENGURUSAN SUMBER

 

TAJUK 5: PENGURUSAN SUMBER


Pendahuluan

    Pengurusan sumber ialah bagaimana manusia mengorganisasikan sumber yang ada melalui proses merancang, memimpin dan mengawal untuk mencapai sesuatu matlamat. Dari aspek pembelajaran berasaskan sumber pula, kemahiran mengurus sumber adalah sangat penting bagi menjelaskan fakta, membuktikan kesahihan sesuatu fakta dan menyatakan kebenaran agar tidak tersasar dari maksud sebenar maklumat tersebut. Pengurusan sumber adalah ia boleh dikatakan sebagai cara manusia mengumpul dan memproseskan sumber yang diperoleh dalam proses merancang dan mengawal supaya mereka mampu mencapai matlamat yang dikehendaki. Tempat mendapatkan sumber dalam pendidikan yang paling kerap diguna oleh pelajar ialah pusat sumber. Setiap sekolah wajib mempunyai sekurang-kurangnya satu pusat sumber atau perpustakaan. Ia sangat berfungsi dalam membantu pembelajaran pelajar.

 

Isi penting

    Tiga isi penting yang saya pelajari dalam topik ini, yang pertama ialah konsep pembelajaran berasaskan sumber. Konsep pembelajaran berasaskan sumber dapat didefinisikan sebagai segala usaha guru bagi melengkapkan pendekatan dan strategi pengajaran dengan melibatkan pelajar supaya belajar melalui penggunaan sumber-sumber pembelajaran. Dalam konsep pembelajaran berasaskan sumber, manusia dapat belajar melalui tiga cara yang berbeza, iaitu pendengaran, penglihatan dan perlakuan. Biasanya, pelajar selalu ada satu konsep iaitu “Saya dengar dan saya tahu. Saya lihat dan saya faham. Saya buat dan saya ingat.” Kaedah pembelajaran berasasakan pusat sumber ialah pusat sumber sekolah merupakan satu pusat yang memuatkan koleksi maklumat dan sumber-sumber ilmu dahulu dan kini untuk digunakan oleh pelajar. Pusat sumber juga merupakan satu tempat untuk mengakses maklumat bersepadu yang mengandungi pelbagai sumber pendidikan dalam bentuk bahan bercetak, bukan bercetak dan digital. Pusat sumber perlu diurus secara sistematik agar dapat menarik minat pelajar dan bertujuan untuk memupuk tabiat membaca dan pembelajaran sepanjang hayat selaras dengan aspirasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan

    Kedua, peranan dan fungsi sumber pembelajaran. Pusat sumber berfungsi untuk mengenalpasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum serta berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran. Selain itu, pusat sumber berfungsi sebagai tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan serta merupakan pintu masuk maklumat dari agensi luar. Pusat sumber juga berfungsi untuk mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahankan maklumat keperluan kurikulum sekaligus menggalakkan aktiviti membaca dan kemahiran maklumat.

    Ketiga, kemahiran akses sumber pembelajaran. Sumber pembelajaran memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dengan menggunakan strategi ini, guru menyampaikan pelajarannya dengan lebih mudah, lebih menarik serta lebih berkesan, manakala murid-murid pula boleh memahami pelajaran dengan lebih bermakna serta menjalankan aktiviti pembelajaran dengan secara sendiri atau secara kumpulan tanpa kehadiran guru. Di antara kaedah-kaedah yang berkaitan dengan strategi pemusatan sumber pelajaran ialah kaedah audio-visual dengan penggunaan televisyen, perakam pita, projektor dan video yang melibatkan penggunaan bahan-bahan bercetak. Menurut kepada James Pellegrino, kemahiran akses sumber pembelajaran menjelaskan pelajar akan dapat berubah daripada menjadi pengguna kepada penghasil ilmu pengetahuan yang baru melalui penggunaan sumber pembelajaran yang terkini seperti digital audio, video, persembahan multimedia atau dokumen laman sesawang.

 

Kesimpulan

    Pengurusan sumber penting bagi pelajar dan guru dalam memperolehi ilmu pengetahuan. Pembelajaran sumber ini juga merupakan antara cara lain dalam menyampaikan atau memperolehi ilmu yang baru melalui pelbagai bentuk bahan rujukan. Pelajar perlu memiliki kemahiran akses sumber pembelajaran untuk mendapatkan maklumat yang tepat. Kini pelbagai sumber pembelajaran yang dapat diakses untuk mendapatkan maklumat dengan mudah, tepat dan efesien. Oleh itu, pusat sumber sekolah perlulah menyediakan maklumat yang mencukupi dan terkini, memudahkan maklumat tersebut dicapai dan dapat menyediakan kemudahan kepada pengguna pusat sumber untuk mendapatkan maklumat dari sumber yang lain.


Mind Map Tajuk 5


Rujukan

       Doc Slide. (2016, Feb 02). Konsep Pengajaran dan Pembelajaran Berasaskan Sumber. https://dokumen.tips/documents/1-konsep-pengajaran-dan-pembelajaran-berasaskan-sumber.htm

        Hishamuddin Jabar. (2011). Konsep pembelajaran berasaskan sumber. https://www.slideshare.net/HishamuddinJabar/konsep-pembelajaran-berasaskan-sumber,


Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 7: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN