TAJUK 4: PENGURUSAN BILIK DARJAH
TAJUK
4: PENGURUSAN BILIK DARJAH
Pendahuluan
Pengurusan bilik darjah yang dinamik ke
arah pembinaan modal insan yang menjurus kepada pembinaan jasmani, emosi,
rohani dan intelek (JERI) memerlukan pelbagai pengetahuan, kemahiran, prosedur,
teknik dan strategi. Pengurusan bilik darjah yang berkesan dan berimpak akan
membantu mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Bilik darjah sebagai
tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran merupakan tempat yang
terpenting yang perlu ada pada sekolah. Ia juga merupakan medan perjuangan
utama kerjaya seseorang guru. Secara amnya, bilik darjah ialah bilik- bilik
disekolah dimana sekumpulan murid atau pelajar mengikuti pelajaran atau belajar
sesuatu mata pelajaran yang diajar oleh guru.
Isi penting
Antara tiga isi penting yang saya
pelajari dari topik ini, yang pertama ialah guru perlu mengurus persekitaran pengajaran
dan pembelajaran dengan menyediakan ruang aktiviti secara berkumpulan atau
membuat simulasi disamping melaksanakan aktiviti pemebelajaran di luar kelas
bagi menarik minat pelajar untuk belajar serta mengelak daripada pelajar dalam
keadaan bosan semasa belajar. Guru perlu memastikan sudut & ruang itu
dikelola dalam keadaan yang kemas, teratur, selamat, kondusif dan dilengkapkan
dengan bahan-bahan yang sesuai dengan bahan alat bantu mengajar atau info-info
yang bermanfaat seperti nasihat.
Selain itu, strategi mengurus bilik darjah strategi
melibatkan pelbagai prosedur, kaedah, teknik dan pendekatan yang digunakan oleh
guru bagi meningkatkan kecekapan pengurusan bilik darjah. Strategi jangka
pendek dan strategi jangka panjang yang dirangka mencorakkan perkembangan,
perubahan dan kemajuan pelajar di bilik darjah. Stategi mengurus bilk darjah
terbahagi kepada tiga iaitu:
1.
FIZIKAl: Penyusunan bilik darjah.
2.
INTERAKSI: Interaksi antara guru dengan murid
dan murid dengan murid.
3. IKLIM: Suasana dan keadaan pembelajaran yang
menarik dan merangsangkan perkembangan kognitif, afektif, sahsiah dan sosial murid.
Akhir sekali, ilmu mengurus bilik darjah. Seseorang
guru perlu memiliki dan menguasai ilmu mengurus bilik darjah. Pengurusan bilik
darjah tidak semata-mata dinilai daripada aspek kemahiran dan teknik pengajaran
dan pembelajaran semata-mata, malah kualiti peribadi dan sahsiah diri juga
menjadi tarikan kepada murid-murid. Antara ilmu mengurus bilik darjah adalah
dari segi pengurusan fizikal, sosial dan emosi.
FIZIKAL
•Memastikan
keadaan bilik darjah sentiasa bersih dan kemas
• Suasana yang
kondusif
SOSIAL
•Mempunyai
kemahiran komunikasi
•Menggunakan
Bahasa yang tepat, jelas dan ringkas
• Mewujudkan
hubungan yang baik antara guru dan murid-murid
EMOSI
• Sentiasa
bersikap professional
• Tidak
mencampuradukkan urusan peribadi dan urusan sekolah
Rumusan
Kesimpulannya, Pengurusan bilik darjah
sangat penting bagi seorang yang bergelar guru kerana ilmu dan kemahiran
mengurus bilik darjah adalah salah satu cara untuk meningkatkan keberkesanan proses
pengajaran dan pembelajaran sehingga ke peringkat optimum. Disamping itu,
pelbagai strategi pengurusan bilik darjah dirangka untuk memastikan objektif
dan matlamat sekolah tercapai dan mengikut peredaran zaman dan dapat membina
organisasi di dalam kelas dengan baik.
Mind Map Tajuk 4 |
Rujukan
Ridzuan Kammis.
9 Jun 2017. Pengurusan Bilik Darjah.
https://www.pendidik.com.my/2017/06/09/pengurusan-bilik-darjah-yang-berkesan/.
Peranan Guru Dalam Pengurusan Bilik Darjah. (2015).
https://sites.google.com/site/jerlunab/peranan-guru-dalam-pengurusan-bilik-darjah.
Comments
Post a Comment