TAJUK 2: ORGANISASI DAN KEPIMPINAN

 

TAJUK 2: ORGANISASI DAN KEPIMPINAN


Pendahuluan

    Kepimpinan dan organisasi perlu di dalam sesebuah sekolah atau bilik darjah. Perkara ini penting untuk membangunkan pentadbiran dan pengurusan sekolah dengan baik dan susun teratur mengikut organisasi yang telah ditetapkan. Organisasi yang baik mempunyai orientasi visi misi ke depan. Kejayaan organisasi bergantung pada kepimpinan yang berwibawa. Kepimpinan adalah seni bagi mempengaruhi tingkah laku manusia, kemampuan bagi membimbing orang, mempengaruhi dan membimbing seseorang untuk mencapai tujuan-tujuan tertentu yang mempunyai cara dan seni sendiri. Konsep kepimpinan sekolah mampu mempengaruhi, memotivasikan, mengubah sikap dan tingkah laku subordinat atau orang bawahan seperti guru, staf dan pelajar agar bersetuju melaksanakan programprogram dan melakukan perubahan untuk mencapai matlamat sekolah.

 

Isi penting

    Tiga isi penting yang saya pelajari dalam topik ini ialah bidang tugas ahli jawatankuasa sekolah yang lain ialah guru memainkan peranan mengajar dan mendidik. Namun terdapat tugas-tugas lain seperti menjaga disiplini pelajar, membantu dalam mentadbir sekolah dan menjaga pelajar. Guru panitia pula menentukan penggunaan DSKP pelajaran yang terkini dan bertanggungjawab menyediakan rancangan pelajaran mingguan, bulanan dan penggal. guru disiplin memastikan pelajar mematuhi dan mengamalkan peraturan sekolah dan menyediakan rekod disiplin pelajar. Guru penyelaras pula mengurus dan menyelenggara kemudahan ICT dan perisian aplikasi yang dibekalkan. Guru SPBT menguruskan pengurusan am, pengurusan keperluan buku teks SPBT dan penerimaan bukut teks SPBT. peranan guru penolong kanan tingkatan enam pula ialah merancang dan mengurus pembukaan kelas tingkatan enam di sekolah. Guru Penolong Kanan Tingkatan Enam juga menyelaras semua tugas guru tingkatan enam seperti penyelidikan, gubal item, penilaian, konsultasi dan persediaan.

    Isi penting seterusnya ialah dalam sesebuah organisasi, kepimpinan yang wujud di sekolah adalah kepimpinan formal. Kepimpinan formal merujuk kepada seseorang individu atau kumpulan dimana mereka memainkan peranan kepimpinan ke atas pengikutnya mengikut autoriti formal diperolehi lanjutan daripada jawatan dalam hierarki organisasi. Sifat kepimpinan dalam diri disokong oleh teori kepimpinan iaitu teori sifat. Teori sifat ada menekankan aspek keyakinan diri, bercita-cita tinggi dan kemahuan untuk bermimpin hendaklah diberi penekanan untuk melayakkan diri untuk menjadi pemimpin. Hubungan baik seluruh warga sekolah juga penting bagi meningkatkan keberkesanan kepimpinan. pengetua amat memainkan peranan penting sebagai pemimpin kepada orang di bawahnya di mana tingkah laku pemimpin amat mempengaruhi dalam keberkesanan kepimpinan tersebut. Ini adalah kerana pemimpin merupakan role model kepada orang disekelilingnya terutamanya di sekolah di mana setiap tingkah laku yang ditunjukkan oleh pemimpin akan diperhatikan dan menjadi ikutan kepada orang di bawahnya.

    Gaya kepimpinan terbahagi kepada tujuh iaitu autokratik, demokratik, laissez-faire, kontigensi, asertif, responsif dan agresif. Gaya kepimpinan autokratik merujuk kepada hubungan sehala di antara pemimpin dengan yang dipimpin. Gaya kepimpinan demokratik lebih liberal di mana pengetua akan berbincang dan menerima pandangan oleh semua pihak. Gaya kepimpinan demokratik adalah gaya yang paling berkesan daripada gaya kepimpinan yang lain. Laissez-faire pula melibatkan pemimpin yang sedikit sekali menggunakan kuasanya dan memberi orang bawahannya sepenuh kebebasan untuk mengendalikan kerja mereka. Di samping itu, kepimpinan kontigensi pula kepimpinan mengikut situasi di mana tiada cara khusus yang sama dalam semua keadaan untuk memimpin dan mentadbir organisasi sekolah. Kaedah kepimpinan kontigensi memusatkan perhatiannya pada hukum situasi (Law of The Situation). Kepimpinan asertif adalah sikap di mana seseorang mampu bertindak sesuai dengan keinginannya, membela haknya dan tidak dimanfaatkan oleh orang lain. Terdapat tiga jenis tingkah laku yang digunakan oleh individu dalam berkomunikasi iaitu asertif (tegas diri), pasif dan dan agresif. Akhir sekali, gaya kepimpinan agresif adalah sifat yang self -centered iaitu hanya mengutamakan hak, kepentingan, pendapat, kehendak dan perasaan sendiri serta mengabaikan hak orang lain. Golongan jenis ini selalu berasa bahawa hanya dirinya yang paling benar sehingga membawa kepada kesombongan dan memandang rendah terhadap orang lain.


Rumusan

    Kesimpulannya, terdapat beberapa gaya kepimpinan., pertama ialah, autokratik, demokratik dan laissez-faire. Setiap ciri kepimpinan mempunyai kelebihan dan kekurangannya yang tersendir. Prngaplikasian kepimpinan yang baik amatlah penting kerana hal in boleh menentukan situasi dan hubungan guru dan anak murid.


Mind Map Tajuk 2



Rujukan

     Mohd Farid. 28 Julai 2012. Gaya Kepimpinan.

https://mohd-farid.weebly.com/uploads/1/2/7/4/1274031/gaya_kepimpinan.pdf.

     Muhammad Naim Azhar. 29 November 2018. Sekolah sebagai Satu Organisasi.

https://prezi.com/p/bglrq-kejwxe/sekolah-sebagai-satu-organisasi/.


Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 7: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN