TAJUK 12: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

 

TAJUK 12: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


Pendahuluan

    Pengurusan merupakan satu proses untuk mendapatkan penyertaan, kerjasama dari semua ahli dalam mencapai matlamat kumpulan manakala alam pembelajaran merupakan keadaan atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu. Oleh itu, pengurusan alam pembelajaran merupakan suatu cara atau Langkah untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dimana pengurusan tersebut dapat memenuhi masa yang diperuntukkan untuk mengajar, memastikan objektif pembelajaran dan pengajaran tercapai serta tidak membosankan kerana dapat menarik perhatian pelajar terhadap pengajaran tersebut. Pengurusan alam pembelajaran juga melibatkan persediaan ke alam persekolahan dimana beberapa kemahiran asas perlu dikuasai oleh guru untuk mengurus bilik darjah.


Isi penting

    Terdapat tiga isi penting yang saya pelajari daripada topik ini, yang pertama cara seseorang guru itu membentuk suasana yang kondusif dalam mengendalikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran ialah dengan menerapkan kemahiran komunikasi. Kemahiran komunikasi ini dapat mewujudkan suasana pembelajaran oleh guru yang lebih dinamik, pembentukan akhlak dan kemahiran-kemahiran tertentu dapat diterap dengan lebih mudah dan berkesan kepada pelajar. Dengan komunikasi yang baik oleh guru dapat menghasilkan satu motivasi yang berkesan. Justeru itu, murid mudah menerima motivasi yang disampaikan secara berhemah dan berhikmah. Oleh sebab itu, guru memerlukan teknik komunikasi yang baik supaya dapat membentuk suasana yang lebih kondusif dan dapat menyampaikan sesuatu arahan atau ilmu denga lebih sempurna. Antara persediaan sebelum mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan persediaan untuk mengajar didalam kelas. Sebelum guru masuk ke kelas mereka mestilah memastikan bahawa mereka mempunyai persediaan untuk mengawal pelajar didalam kelas.

    Isi penting yang seterusnya ialah buku rekod mengajar. Sebelum aktiviti didalam kelas dijalankan guru mestilah merekod didalam buku rekod. Setiap guru mestilah merekod dan menulis segala aktiviti yang dijalankan didalam kelas. Setiap gugu haruslah membuat penilaian. Keberkesanan pengajaran dinilai berdasarkan sejauh mana objektif pengajaran dapat dicapai melalui proses pengajaran yang dilaksanakan. Oleh itu, proses pengajaran hendaklah dirancang dengan sebaik mungkin dan seterusnya dapat mencapai objektif yang telah ditetapkan.

    Isi penting yang terakhir ialah perlaksanaan P& P didalam kelas mestilah mempunyai 3 perkara penting. Antaranya adalah set induksi, penyampaian isi dan penutup. Terdapat beberapa perkara yang penting dalam set induksi, antaranya adalah guru perlu merancang permulaan pengajaran yang baik yang dapat menarik perhatian dan minat murid. Guru juga mengaitkan pelajaran yang lepas atau dengan pengetahuan sedia ada murid. Selepas itu, penyampaian isi. Guru menyampaikan isi kandungan sebenar kepada murid. Guru perlu merancang beberapa langkah yang berurutan, disusun dengan baik dengan mencatat anggaran masa (tempoh) yang sesuai. Seterusnya adalah penutup. Penutup boleh dilakukan melalui suatu rumusan atau kesimpulan. Guru haruslah memberikan satu kesimpulan atau rumusan mengikut subjek yang diajar pada masa itu.


Rumusan

    Kesimpulannya, pengurusan alam pembelajaran ini perlu dititik beratkan oleh guru-guru supaya dapat menarik minat pelajar dapat dipupuk dengan baik. Selain itu, guru memainkan peranan penting untuk memastikan murid-murid meminati sesuatu mata pelajaran. Tindakan dan aktiviti yang dilakukan oleh guru haruslah selari dengan arus pemodenan dan teknologi agar sesi pembelajaran lebih efektif dan lebih berkesan. Guru-guru haruslah menjalankan tanggungjawab dengan lebih teratur. Guru-guru juga harus merekodkan sesi pembelajaran dan aktiviti yang dilakukan semasa di dalam kelas dan di dalam buku rekod mengajar.


Mind Map Tajuk 12



Rujukan

       Eng, J. A. J. (2014). Pengurusan Bilik Darjah: Strategi-strategi mewujudkan komuniti pembelajaran berkesan. PTS Publications & Distributors Sdn Bhd.

       Remiefarizf, 29 Disember 2018, Bab 14: Pengurusan Alam Pembelajaran,

https://remiefarizf.wordpress.com/2018/12/29/bab-14-pengurusan-alam-pembelajaran



Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 7: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN