TAJUK 11: SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
TAJUK 11: SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
Pendahuluan
Tajuk ini membincangkan tentang bagaimana
hubungan sekolah dengan seluruh masyarakat. Sekolah merupakan sebuah bangunan
atau tempat yang berfungsi untuk memberikan pendidikan kepada pelajar. Biasanya
seorang itu akan melalui beberapa jenis sekolah dan institusi pendidikan
bermula dari tadika, sekolah rendah, sekolah menengah dan akhirnya ke
universiti. Persekitaran pula merupakan kawasan di sekeliling sesuatu tempat.
Sekolah dan persekitaran saling berhubungkait dimana perkembangan pelajar
dipengaruhi oleh persekitaran sesebuah sekolah. Contohnya, apabila sekolah
ingin mencapai sesuatu objektif maka ibu bapa dan masyarakat harus berganding
bahu merealisasikan objekif tersebut. Dalam konteks ini, mereka akan
bekerjasama untuk mencapai matlamat atau objektif yang sama dengan hubungan
yang mantap dan akrab.
Isi penting
Terdapat tiga penting yang dapat saya
pelajari dari topik ini ialah hubungan sekolah dengan ibu bapa (PIBG), Ibu bapa
hendaklah menjadi role model kepada
anak. Salah satu peranan yang boleh dimainkan oleh PIBG adalah sebagai orang
tengah antara guru dan ibu bapa. Di samping itu,peranan PIBG juga membuat
tindakan dengan membela nasib guru, kesannya guru lebih bersemangat dan selesa
ketika bertugas di sekolah. Hubungan yang mesra ini mampu melenyapkan prasangka
antara ibu bapa dengan guru. Perbincangan boleh diadakan dari semasa ke semasa
dengan pihak sekolah demi mengatasi sebarang kelemahan dan masalah yang
dihadapi di sekolah ataupun di luar sekolah. Dengan perbincangan sebegini, guru
dan ibu bapa dapat memastikan pelajar lebih teratur dari segi akedemik,
disiplin dan akhlak. Peranan dan tanggungjawab PIBG di sesebuah sekolah memberi
kesan yang besar kepada kemajuan dan
pencapaian sekolah. Oleh itu, pengurusan PIBG yang cemerlang dan cekap akan
melahirkan sekolah yang terbilang. Sebarang perbezaan dari segi pandangan dan pendapat dalam kalangan guru dan ibu bapa
bukanlah satu penghalang. Namun begitu, hubungan dan kerjasama ini akan
mewujudkan ikatan pemuafakatan.
Seterusnya, hubungan sekolah dan
masyarakat. Masyarakat dan sekolah adalah saling memerlukan kerana tanpa
sekolah, masyarakat tidak boleh mengenal huruf dan tidak mungkin akan berjaya
di masa hadapan. Seterusnya adalah sekolah juga adalah agen perubahan
masyarakat. Ini kerana sekolah juga memainkan peranan dalam memberi ilmu kepada
masyarakat. Masyarakat dan sekolah adalah saling memerlukan kerana tanpa
sekolah, masyarakat tidak boleh mengenal huruf dan tidak mungkin akan berjaya
di masa hadapan. Seterusnya adalah sekolah juga adalah agen perubahan masyarakat.
Ini kerana sekolah juga memainkan peranan dalam memberi ilmu kepada masyarakat.
Akhir sekali ialah matlamat perkongsian.
Sekolah adalah sebuah insitusi sosial bukanlah sekolah sahaja yang perlu
memainkan peranan dalam mendidik anak anak. Ibu bapa dan masyarakat juga perlu
memainkan peranan dalam mendidik mereka. Selain itu, pihak ibu bapa dan
masyarakat tidak perlu menyalahkan pihak sekolah 100% apabila berlakunya
sesuatu perkara yang berkaitan dengan anak anak dan pihak sekolah. Pihak ibu bapa
dan masyarakat mestilah memberi kepercayaan sepenuhnya kepada sekolah untuk
mendidik anak mereka. Selain itu, pihak sekolah juga memerlukan masyarakat yang
bermuafakat dan prihatin agar tidak berlakunya permasalahan dan masalah dapat
diatasi dengan sewajarnya.
Rumusan
Kesimpulannya, sekolah dan persekitaran
saling berhubungkait dalam perkembangan pelajar dan ia juga dianggap sebagai
agen perubahan sosialisasi dan budaya ilmu murid. Walaupun terdapat banyak isu
dan cabaran pendidikan yang dihadapi dalam era globalisasi sekarang namun jika
semua pihak bekerjasama pastinya isu dan cabaran dapat dihadapi dengan jayanya
dan seterusnya melahirkan modal insan yang berguna pada masa akan datang. Sekolah
dengan seluruh masyarakat ini perlu bekerjasama supaya pelbagai masalah yang
dihadapi boleh ditangani dengancara yang pelbagai dan efektif.
Mind Map Tajuk 11 |
Comments
Post a Comment