TAJUK 1: MENGURUS PEMBELAJARAN

 

TAJUK 1: MENGURUS PEMBELAJARAN


Pendahuluan

    Pengurusan Pembelajaran merupakan bidang pengurusan yang paling utama dalam arena pendidikan. Bidang ini memberi impak yang besar bagi sesebuah institusi pendidikan dalam melaksanakan tanggungjawab organisasi sekolah untuk mencapai prestasi cemerlang dalam aspek akademik pelajar. Pengurusan pembelajaran adalah proses merancang pengajaran dan pembelajaran agar mencapai matlamat, menentukan atau memberi garis panduan perkara-perkara yang perlu dilakukan oleh guru, menentukan mata pelajaran yang diajar guru mengikut kepakaran, memimpin dan memberi inspirasi kepada guru dan mengawal aktiviti serta memantau pelaksanaan agar ianya berjalan sebagaimana yang dirancang.

 

Isi penting

    Terdapat beberapa isi penting yang saya pelajari dalam topik ini antaranya ialah ciri pengurusan pembelajaran yang berkesan. Antara ciri pengurusan pembelajaran yang berkesan bagi guru adalah pertama guru perlu tahu kategori murid sama ada dalam aspek jantina dan umur mereka. Seterusnya, semasa menguruskan pembelajaran, guru perlu mempunyai bahan seperti modul dan latihan untuk menyokong proses pengajarannya. Kesemua bahan kerja perlulah mengikut tahap kemampuan murid supaya murid mudah memahami topik yang diajar. Berikutnya, ciri pengurusan pembelajaran yang berkesan adalah guru perlu seragamkan pembelajaran iaitu diakhir pengajaran guru seharusnya membuat pemulihan dan pengukuhan supaya golongan murid yang agak lambat tidak ketinggalan di dalam kelas.

     Seterusnya ialah, komunikasi dan interaksi yang digunakan ketika pengajaran dan pembelajaran dilakukan. Komunikasi dan interaksi antara guru dan pelajar sangat penting dalam memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Komunikasi yang baik daripada guru dapat memudahkan pelajar untuk memahami sujek yang diajar dengan lebih mudah. Penyampaian yang mudah dari guru dapat memudahkan pelajar untuk memahaminya dengan lebaik baik. Selain itu, guru juga haruslah memastikan interaksi antara guru dan pelajar berada dalam keadaan yang baik. Tambah lagi, juga haruslah mengetahui cara atau bentuk komunikasi yang berkesan dalam penyampaian. Cara penyampaian guru haruslah megikut kemampuan murid. Sebagai contoh, guru haruslah menggunakan kata-kata yang mudah difahami oleh murid terutama murid yang sukar untuk faham. Interaksi yang baik adalah apabila pelajar dapat memberikan respon yang baik dan faham apa yang disampaikan oleh guru. Respon daripada pelajar merupakan antara yang penting kepada guru dalam memastikan pelajarnya faham apa yang diajari.

    Akhir sekali, isi penting dalam topik mengurus pembelajaran ini ialah setiap guru perlu melahirkan lebih banyak idea kreatif dan inovatif dalam pengajaran yang dilakukan kerana sikap penerimaan pelajar terhadap aktiviti yang guru jalankan berubah-ubah. Idea-idea baru untuk aktiviti pengajaran di dalam kelas perlu diaplikasikan dari semasa ke semasa. Ini akan menarik minat pelajar untuk belajar dan dalam masa yang sama teknik dan strategi pengajaran dan pembelajaran yang kondusif harus sesuai dengan pdpc pelajar di dalam kelas. Oleh itu, pengurusan pembelajaran sangat penting bagi guru dalam melahirkan pelajar yang boleh menguasai semua bidang.

 

Rumusan

    Kesimpulannya, mengurus pembelajaran perlulah diberi perhatian oleh guru-guru kerana sekiranya pengurusan pembelajaran tidak dilakukan dengan baik, objektif tidak akan tercapai. Pengurusan pembelajaran juga perlulah mengikut apa yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) iaitu pembelajaran yang berpusatkan pelajar dan guru hanyalah berperanan sebagai fasilitator atau pemerhati yang bertanggungjawab untuk menggalakkan penglibatan pelajar secara menyeluruh selari dengan Pembelajaran Abad ke-21. Selain itu, dengan adanya pengurusan pembelajaran ini, guru dapat membuat perancangan sebelum memulakan pengajarannya di dalam kelas. Guru juga dapat memikirkan kaedah yang sesuai untuk digunakan di dalan kelas semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.


Mind Map Tajuk 1



Rujukan

     Mok Soon Sang (2006). Nota Pengurusan Pengajaran-Pembelajaran. Subang Jaya:
Multimdia-ES Resources Sdn. Bhd.

     Ust Saidi. (2009). Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Berkesan. Yusuf, Trans. 
Kuala Lumpur: PTS Publications & Distributions Sdn. Bhd.


Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 7: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN